dinsdag 8 december 2009

Inkoopprocessen zijn bron van besparing

Dat ondernemingen forse kostenbesparingen kunnen realiseren door hun inkoopprocessen onder de loep te nemen, blijkt wel uit de praktijk van het Helmondse Vlisco, ontwerper en fabrikant van textiel, bestemd voor de export naar Afrika.

Toen Vlisco in 2004 geconfronteerd werd met oorlogen en toenemende concurrentie vanuit China, werd besloten actiever aan marketing te doen en te besparen op de inkoop- en productiekosten.

Vlisco ontwerpt nu vier keer per jaar een nieuwe collectie met nieuwe dessins. Dit doet het bedrijf voor zowel stoffen voor het dagelijks als voor feestelijk gebruik. Ook pusht Vlisco zijn producten met billboards en op televisie en heeft het zelfs enkele flagship-stores geopend. Dit betekende wel dat het productieproces aangepakt moest worden. En dan met name de inkoop. De grootste besparingen op inkoopkosten heeft Vlisco in de eerste en niet in de laatste fase van het proces gerealiseerd. Daar, en niet in de prijsonderhandelingen wordt het geld verdiend.

Vanaf het moment dat iemand iets wil inkopen, is er iemand van de afdeling inkoop bij betrokken. Deze zorgt voor specificaties die ertoe doen, legt contact met leveranciers en zorgt er voor dat niet de prijs, maar juist de randvoorwaarden prioriteit krijgen. Ook het aantal leveranciers is beperkt.

Geen opmerkingen: